Nu är webbshoppen stängd

I tisdags 7/7 stängde vi ner vår webbshop. I dessa Corona-tider när man hör att e-handeln ökar och att fler och fler hittar “fördelarna” med att handla på nätet så kan det ju tyckas konstigt att vi går emot strömmen. Därför kommer här en liten förklaring till vårt beslut.

Webbshoppen har stått för en otroligt liten del av vår omsättning, endast ca 8 %. Många blir väldigt förvånade när jag säger detta. De flesta verkar tro att det är webbshoppen som vi lever på när det i själva verket är helt tvärt om. Bara för att man har en webbshop betyder inte det att kunderna bara strömmar till, för hur ska de hitta till just din webbshop? Det finns ju gaaalet många små, och framför allt stora, webbshoppar där ute. Svaret blir att du måste skriva väldigt bra och genomtänkta texter till alla dina produkter, vilket tar mycket tid, så att Google “tycker om” dina produkter och att du rankas högt i alla sökindex. Bara att skriva bra texter alltså en hel vetenskap i sig.

Men det räcker ju tyvärr inte med att skriva bra texter utan du behöver ju även lägga pengar på marknadsföring och ska du marknadsföra dig mot hela Sverige så kostar det mycket pengar. Att marknadsföra sig på rätt sätt i rätt kanaler är också en hel vetenskap och om man inte gör detta genomtänkt kan du lika gärna kasta pengarna i sjön. Har man inte tid att sitta och bygga upp målgrupper och planera sin marknadsföring så måste man ta hjälp och då kostar även det pengar.

Att underhålla en webbshop är också tidsödande. Varje vara måste fotas (om inte leverantören tillhandahåller bra bilder), fotona måste redigeras, beskrivning för produkten ska skrivas ingående inkl material, skötselråd osv och sist måste storlekar och lagersaldon läggas upp. Eftersom vi har varit både fysisk butik samt webbshop med samma lager så innebär ju det att vi måste uppdatera lagersaldon varje dag för de varor vi sålt i butiken så att de inte ligger till salu på webben. När vi hade som flest produkter i webbshoppen hade vi ca 1200 artiklar. Ni kan ju själva räkna ut vilken tid det tagit att underhålla allt det när varje artikel tar ca 15 min att publicera och vi la ca 30 min varje dag på att uppdatera hela lagret.

Sedan kommer vi till det här med returer. Det är så ju så lätt att bara handla och sedan skicka tillbaka, eller hur? Alla dessa returer blir dock väldigt kostsamma för oss, trots att vi tar betalt för returfrakten. Eftersom vi måste stå för frakten till dig, plus att vi inte kan ta ut hela summan vad returen egentligen kostar (för då hade vi fått väldigt många arga kunder), så kostar varje returnerad vara oss i runda slängar ca 100 kr (inkl moms). Vi får alltså en kostnad på 100 kr för frakt, påsar, etiketter osv, trots att vi inte får sålt varan. Vi har alltså inga intäkter att matcha dessa returkostnader mot. När en vara skickats fram och tillbaka ett par tre gånger så har den redan gått med brakförlust trots att den kanske blir sålt för sitt ordinarie pris till slut. Är det dessutom en rea-vara som skickas fram och tillbaka på detta sätt så har man ju förlorat pengar på varan redan vid första resan.

Den sista pusselbiten i det här beslutet med att lägga ner webbshoppen är att vi inte får möta er som handlar. Vi har ingen, eller iaf väldigt liten, möjlighet att hjälpa er på det sättet som vi är vana att hjälpa våra kunder. Så många gånger har jag fått tillbaka en sko med meddelandet, “Jag kom inte i den”, trots att det är en snörkänga som i stort sett är omöjlig att inte komma i. Hade kunden besökt oss i butiken hade vi kunnat informera om att man kanske måste snöra upp kängorna lite mer än den tajta snörningen som gjorts på fabriken, kanske använda ett skohorn… Att inte kunna ge den service vi ger till våra kunder i den fysiska butiken gör mig frustrerad och irriterad och jag vill inte ha det så.

Allt detta sammantaget gör att det inte är försvarbart att hålla igång webbshoppen och därför finns den inte längre. Jag är jättenöjd med mitt beslut och kan nu helt och fullt koncentrera mig på den fysiska butiken. Det är ju ändå den som stått för 92 % av våra intäkter varje år. (Sett till att kostnaderna för marknadsföring och drift av webbshoppen vida överstigit kostnaderna för den fysiska butiken så förstår ni ju hur skevt detta har varit.)

Självklart kan vi fortfarande skicka varor till er som inte vill eller kan ta er till vår fysiska butik. Skicka oss ett meddelande eller ring, så löser vi detta utan problem.

Om man är nyfiken på vårt sortiment så hänvisar vi till vårt Instagram-konto @bylotta.se där vi lägger upp små glimtar av vårt sortiment.

2 tankar om “Nu är webbshoppen stängd

  1. Elisabeth Ramsten says:

    Hej Charlotta!
    Väldigt välskrivet! Du sätter ord på mina tankar om webbshop för skobutiken. Det krävs kurage att gå mot strömmen, och affärsmässighet för att fatta obekväma beslut.
    Vänliga Hälsningar
    Elisabeth, oxå skobutiksinnehavare

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *